Parfym i alla tider
Parfym har använts mycket länge av människan. Precis som eyeliner var stort redan hos de gamla egyptierna har parfymen spelat en särskild roll i olika skeden i människans liv och i olika kulturer.
Man kan lätt tro att parfym är något som vi använt bara de senaste hundra-hundrafemtio åren eftersom den är ett trendkänsligt föremål som för det mesta industritillverkas. I själva verket har doftsubstanser använts sedan 4 000 f.Kr. Idag är parfym ett personligt tillbehör, en vardagslyx, en accessoar. Vi väljer även att inte bära parfym av olika skäl, bland annat doftallergier. Men längre tillbaka, exempelvis i 1700-talets Frankrike, var användandet av parfym ett sätt (för den som hade råd) att försöka dölja dålig lukt från både kropp och kläder. Kunskapen om hur man skapar parfym och vilka ingredienser man kan använda spreds via handelsvägar där öst och väst influerade varandra, främst genom att mysk och kryddor kom till väst från Orienten.
Olika versioner
Parfym finns i en rad olika versioner. Ren parfym är ett koncentrat som för det mesta späds ut. Ju mindre av parfymsessensen som ingår, desto svagare och billigare blir produkten. Det finns både animaliska, botaniska och syntetiska aromämnen. Historiskt sett har parfymen främst funnits som olja, kräm eller puder. Men från mitten av 1800-talet kom metoder för att serietillverka parfym industriellt, och det innebar också att priset för konsumenten sjönk. Sedan dess har vi kunnat se varianter från Eau de Cologne (som är den doftsvagaste varan) till Parfum, som är doften i dess koncentrerade form.
Frankrike i täten
För många förknippas parfym med Frankrike – inte minst produktvarianterna har ju franska benämningar (Eau de Cologne, Eau de Parfum etc) och Paris har i hundratals år varit modets och flärdens huvudstad i Europa. Det är också sant att det finns en lång hantverkstradition inom parfymtillverkning i just Frankrike; flera av de största modehusens parfymörer utgår därifrån och i den södra delen av landet, på Rivieran, finns fortfarande stora odlingar av traditionella blommor som jasmin, violer, rosor och iris. Men parfymhusen har sina mest omfattande blomsterodlingar i Indien, Marocko, Egypten, Indonesien och Madagaskar. Utöver det är syntetiska aromer/molekyler också väldigt vanligt i dagens parfymer, det används av i princip alla parfymskapare.
Design är viktigt sedan länge
Förutom själva doften är förpackningens design en otroligt viktig faktor för upplevelsen och marknadsföringen av en parfym. Så har det varit länge. Det finns exempel på egyptiska parfymflakonger från 2 000 f.Kr. Glas har traditionellt varit det vanligaste materialet för flytande parfym och är det fortfarande. Parfymflaskor från vissa märken eller med speciell utformning, gärna som har några år på nacken, har fått samlarstatus och säljs som populärkonst. Det gäller dock inte för alla länder, i t ex Sverige är ännu inte intresset alls lika stort som i USA, Frankrike och England.