Parfymens historia

Själva ordet parfym kommer från latinets ”per fumum” med betydelsen ”genom rök”. Doften i en parfym kommer bland annat från eteriska oljor, aromämnen och lösningsmedel som exempelvis vatten och alkohol.

Världens första parfym

Det finns lite olika teorier om parfymens verkliga ursprung. Den vanligast förekommande teorin är att parfymtillverkning har sitt ursprung i före detta Mesopotamien och det antika Egypten. Konsten ska sedan ha utvecklats av perser och romare, och ännu senare av fransmännen.

Den allra första parfymen tror man tillverkades av en kvinnlig kemist från Mesopotamien. Enligt sägnen ska den ha bestått av olika slags oljor, myrra och blommor. Långt senare, i slutet av 1300-talet, tror man att den första alkoholbaserade parfymen kom till. Som doftförstärkare tillsattes rosmarin, men för övrigt var det främst rosenvatten som användes under större delen av 1300-talet.

I Sverige har man använt parfym ända sedan medeltiden, då handelsflottan och kontinens stormakter förde hem diverse varor. Bland andra Drottning Kristina hyste stort intresse för alkemi. Hon lät till och med bygga ett laboratorium där man framställde bland annat parfym och guld.

Uppsving för hygienartiklar

Runt mitten av 1700-talet skedde ett uppsving för hygienartiklar och såväl bad-skum, citronvatten, viol- och rosenvatten blev mycket populärt. Det sistnämnda sägs också ha varit Marie Antoinettes favoritdoft. När den franska armén började ta med sig parfym hem till Frankrike och Paris, förfranskade man namnet och ”Eau-de-cologne blev ett begrepp.

Detta medförde att flertalet parfymtillverkare poppade upp i Frankrike, främst i huvudstaden. Men det är en specifik parfym och ett specifikt namn som gjort lite mer intryck än alla andra, Chanel och parfymen ”Chanel N°5”.

Coco Chanels parfym blev startskottet för det enorma utbud av olika dofter och parfymer som finns idag. Alla långt ifrån så billiga parfymer som går att köpa idag, som priset till trots anses vara av god kvalitet. Med tiden blev även utformningen av flaskor, logotyper och flasketiketter alltmer nyskapande och innovativa – en trend som vi också ser än idag. Allt fler modeskapare, artister och idrottsutövare har hakat på trenden efter hand som de insett att detta är en bransch som är både lukrativ och här för att stanna.

Skillnaden mellan Eau de Cologne och Eau de Perfume

Det finns ett par uppenbara skillnader mellan dessa båda former av parfym, men det kanske inte är någonting som gemene man känner till.

Det som karakteriserar en Eau de Cologne är doften av olika eteriska oljor i form av bergamott, rosmarin, citron och lavendel. Det är en starkt utspädd variant av parfym, och för att uppnå ett så bra resultat som möjligt krävs lång lagring så att parfymerna får en chans att smälta samman. Det som också kännetecknar en Eau de Colognes är att den innehåller omkring 2-5 % aromatiska föreningar. Den har en lätt koncentration och innehåller milda doftförstärkare som citrus, örter och rosvatten.

En Eau de Perfume innehåller generellt sett 10-20 % aromatiska föreningar och har, till skillnad mot Eau de Cologne, en tung koncentration. Den innehåller kraftiga doftförstärkare som exempelvis mysk, jasmin och vanilj.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *