Parfymen – en kort historik

Att sätta det exakta startskottet för när parfymer började tillverkas och användas är inte helt lätt för historikerna. Mycket pekar dock mot att parfymtillverkningens geografiska startpunkt återfinns i Egypten och uppkom vid 4000- talet f Kr. De första skrifter där parfym förkommer återfinns på Sumernas kilskrifstavlor i Mesopotamien (nutidens Irak och östra Syrien).

I London på British Museum finns den äldsta bevarade parfymflaskan i glas bevarad, tillverkad 1300 f.Kr. Doftfkulturen med parfymer spreds runt hela medelhavet och i antikens Grekland under 500-talet f.Kr var det en viktig markör såväl i det vardagliga livet som i de olika religösa ritualerna. Spåren av dagens signerade parfymmärken leder oss tillbaka det antika Grekland. På den tiden var det mest kända parfymmärket ”Megalleion av Megallos” från Sicilien.

Manliga- och kvinnliga dofter

Alexander den Store bidrog till att de animaliska, sexuella och mycket raka dofterna kom på modet. Animaliska ämnen började nu användas i parfymtillverkningen och det var körtelsaft, magsäckssaft och sibetolja från analöppningen på sibetkatten som skapade dessa djuriska dofter. Könsrollerna började återspeglas även i parfymtillverkningen det animaliska manliga och det botaniska feminina – parfymen innebär en sexualisering av manligt och kvinnligt, det råder det inga tvivel om. Idag går det att finna väldoftande produkter att ta med in i sängkammaren och ta ut de vildaste av djuriska lustar hos vuxen.se och detta med erotiska dofter som både är potenshöjande, spännande och mystiska för män och kvinnor. En välbehaglig doft är förstås stämningshöjande i de flesta sammanhang och så har det förmodligen alltid varit.

Från lyxartikel till vardaglig konsumtionsartikel

Väldoftande parfymer är idag en vardaglig konsumtionsartikel för de flesta samhällsklasserna – på det sättet var det inte förr. Genom historien har parfymen varit priviligerad för faraoner, kejsare och kungar. Den beryktade franske kejsaren Napoleon hade en egen hovparfym och det sägs att han på eget bevåg konsumerade ca.120 liter eau-de-cologne i månaden! Franska hovet anställde egna parfymörer och hovparfymen för hela de franska hovet bar namnet ”Monsieur Tessiere”.

Under 1700- och 1800-talen var parfymen en klassidentitet och inte en konsumtionsprodukt för de grupperna i samhället som var mindre bemedlade med kapital, status och klass. Egentligen är det först under 1900-talet som parfym börjar användas och på riktigt få fäste i flertalet av de framväxande samhällsklasserna. År 1921 kom Chanels revolutionerade parfym ”N°5” tillverkad av kemisten Ernest Beaux, tidigare verksam vid den siste ryske Tsarens Nikolaj den andres hov. Tack vare Chanels ”N°5” har vi det otaliga parfymutbudet som återfinns idag, med designade flaskor, nyskapande dofter, kända autografparfymer och allt väldoftande är snyggt paketerat och inslaget i en effektiv marknadsföring. Andra världskrigets slut innebar även slutet för den franska dominansen på parfymmarknaden. Den parfymen som ändrade allt när det kommer till hur en man skall dofta kommer från märket Dior, och den genialiska parfymören Edmond Roudnitska och fik namnet ”Eau Sauvage” – fortfarande en av de mest säljande parfymerna för män!

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *